loading...

WAJIB BACA !!! BERIKUT 9 AMALAN HINDARI SIHIR DAN GANGGUAN SYAITAN



1. Makan Tamar ‘Ajwah serta Tamar Madinah.

Amalkan mengonsumsi tamar (kurma) ‘ajwah apabila bisa makan bersama tamar madinah. Seumpamanya anda tak bisa mendaptkan kedia-dua jenis tamar itu, konsumsilah apa-apa jenis tamar yang ada agar menepati sabda Rasulullah s. a. w yang berbunyi :

“Barang siapa yang mengonsumsi tujuh biji tamar’ajwah, dia akan tidak memperoleh sebarang kemudaratan racun atau sihir yang terserang pada hari itu”.

(Hadis Kisah Al Bukhari)

2. Berwuduk Sebelumnya tidur

Sihir tidak akan berikan sebarang kesan pada seorang muslim yang memiliki wuduk. Tiap-tiap muslim yang berwuduk akan sentiasa dikawal ketat oleh beberapa Malaikat seperti diperintahkan oleh Allah S. W. T pada meraka. Sabda Rasulullah SAW tujuannya : “Sucikanlah jasad-jasad ini semoga Allah akan menyucikan kamu, Kerana sebenarnya tidak ada seseorang juga dari mereka yang bersuci terlebih dulu sebelum tidur, tetapi anda bersamanya”

Malaikat itu tidak akan pernah terlali meskipun sedetik untuk mengatakan doa :

“Ya Allah! Ampunilah dosa hambaMu ini kerana dia sudah tidur dalam kondisi bersuci”

(Hadis Kisah AT Tabraabiy Dengan Sanad Yang Baik)

3. Mengambil berat mengenai solat berjemaah.

Mengambil berat mengenai solat berjemaah akan jadikan seorang muslim bebas dan aman dari masalah syaitan. berlaku sembari lewa pada solat berjamaah akan mengakibatkan syaitan akan mengambil kesempatan untuk mengikuti mereka. Jika senantiasa berdampingan, lama kelamaan ia akan berjaya merasuk, menyihir atau lakukan kejahatan lain.

Mengikut kisah Abu Hurairah r. a., Rasululllah saw sudah bersabda tujuannya : “Mana-mana kampung mahupun lokasi hulu yg tidak membangun solat berjemaah walau penduduknya hanya tiga orang, nescaya akan didampingi oleh syaitan” Oleh itu sebaiknya dirikan solat berjemaah, sebenarnya serigala akan mengonsumsi kambing-kambing yang menyendiri dari puaknya. (Hadis Kisah Abu Daud Dengan Sanad)

4. Membangun Solat Tahajjud untuk memagarkan diri dari Sihir.

Bangunlah kerjakan solat malam serta jangan sampai mempermudah-mudahkannya. SIfat mempermudah-mudahkan bangun bersolat malam bisa berikan ruangan pada syaitan untuk kuasai diri seorang itu. Jika syaitan sudah dapat kuasai diri seorang, jadi dianya yaitu tak ganti seperti bumi yang ketandusan akabibat kesan tindak balas hasil perlakukan syaitan itu.

5. Membaca doa perlindungan jika masuk di dalam tandas.

Tandas yaitu


tempat ktor serta adalah tempat tinggal untuk syaitan, Jika Rasulullah S. A. W mahu memasuku tandas. Baginda akan membaca doa perlindungan dengan berkata : Ertinya :

“Dengan nama Allah. Ya ALlah! Sebenarnya saya berlindung denganMu dari sebarang kekotoran serta masalah syaitan”

(Hadis Kisah Al Bukhari serta Muslim)

Tujuannya yaitu berlindung dari masalah syaitan-syaitan jantan serta betina

6. Memagar isteri selepas usai akad nikah

Selepas majlis akad nikah, saat malam pengantin sebelumnya memulakan adab-adab berpengantin yang lain, sebaiknya suami menempatkan tangan kenannya diatas ubun-ubun kepala isterinya sembari berdoa : “Ya Allah, saya memohon kepadaMU kebaikan yang sudah Engkau selubungi ke atasnya, serta saya berlindung dari keburukannya serta keburukan yeng sudah Engkau selubungi ke atasnya. Ya Allah berkatilah isteriku ini atasku serta jagalah dirinya dari semua keburukan perbuatan beberapa orang yang dengki serta perbuatan tukang sihir jika dia sudah lakukan sihir serta perbuatan beberapa orang yang sukai lakukan tipu daya :

(Hadis Kisah Abu daud serta Menurut Al Albaaniy Sanadnya Baik)

7. Amalakan membaca ayat Kursi selepas solat, tiap-tiap pagi serta petang serta sebelum tidur.

Nabi SAW bersabda tujuannya, “Jika kamu akan tidur, bacalah ayat kursi hingga usai satu ayat. Jadi akan ada penjaga dari Allah untukmu, serta syaitan tidak akan mendekatimu hingga pagi. ” (Hadis Kisah Bukhari 2311)

8. Amalkan membaca zikir saat pagi serta petang.

Dari Uthman bin Affan r. a berkata, Rasulullah SAW bersabda ; “Tidaklah seseorang hamba tiap-tiap pagi serta petang membaca ; ‘ Bismillahillazi layadurrumaasmihi saiun filardi wallafis samai wahuwas samiul alim’ (tujuannya : Dengan nama Allah, yang dengan nama-Nya tak ada mudharat sedikit juga baik di bumi serta di langit, serta Ia Maha Lihat serta Maha Tahu.) terkecuali bahawa tak ada suatu hal yang membahayakannya. ”

(Hadis Kisah Abu Dawud serta Tarmizi)

{Zikir ini dibaca 3 kali pada saat pagi serta petang}

Didalam hadis yang lain, dari Abu Hurairah r. a. Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa mendekati petang membaca, ‘A’uzubikalimatilla hittaamaati min syarrimaahalaq’ (tujuannya : Saya berlindung pada kalimat Allah yang prima dari kejahatan makhluk-Nya) 3 kali jadi akan tidak membahayakan baginya toksin yang ada saat malam itu. ” (Hadis Kisah Ibnu Hibban dalam kitab sahihnya)

{Zikir ini dibaca 3 kali pada saat pagi serta petang}

9. Amalkan zikir-zikir didalam kitab zikir al-Matsurat di dalamnya mengandungi doa-doa untuk di jauhi dari pada sihir serta masalah jin kafir serta syaitan.
sumber: islammy